اخبار علمی

بایگانی

کشف سلول‌های خارش در ستون فقرات

شنبه, ۹ دی ۱۳۹۱، ۰۶:۲۷ ب.ظ

محققان دانشگاه جان هاپکینز با استفاده از سلول‌های فلورسانت در بدن موش، موفق به کشف سلول‌های عصبی اختصاصی خارش موسوم به dMrgprA3 در درون ستون فقرات و نزدیکی نخاع شدند که می‌تواند به توسعه روش‌های جدید درمان منجر شود.

پیش از این تصور می شد که گیرنده‌های درد و خارش با یکدیگر مرتبط هستند، اما نتایج یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که گیرنده‌های این سلول‌ها عامل بروز خارش هستند، اما نقشی در بروز درد ایفا نمی‌کنند.

«شینژونگ دانگ» عصب شناس دانشگاه جان هاپکینز، برای شناسایی سلول‌های دخیل در احساس خارش از موش‌های دست کاری ژنتیکی استفاده کرد که سلول‌های عصبی آنها در حالت برانگیختگی به رنگ سبز درخشان تغییر رنگ پیدا می‌کردند.

سپس موش‌ها در معرض ترکیبات تحریک‌کننده مانند هیستامین و ترکیبات فعال در پودرهای خارش قرار گرفته و واکنش سلول‌های اختصاصی خارش در بدن رهگیری شدند.

دکتر «دانگ» تأکید می‌کند، این سلول‌ها تنها در پوست منتقل می شوند و به همین دلیل احساس خارش هیچگاه در اندام داخلی بدن مانند لوزالمعده ایجاد نمی شود.

نتایج یافته جدید محققان می‌تواند به توسعه نسل جدید درمان های ضد خارش با هدف قرار دادن و سرکوب کردن این سلول های عصبی اختصاصی منجر شود.

نتایج این کشف در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است.

۹۱/۱۰/۰۹ موافقین ۱ مخالفین ۰
مسهر صادقی

سلول

خارش

کشف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی